Cerkev svete Neže na Selih je bila, skupaj s pokopališčem, gotovo prva ustanova na Selih, ki je služila potrebam prebivalstvu na širšem selskem območju in ne le Selanom. Postavitev cerkve, je dala Selom, sicer tudi za srednjeveške razmere majhnemu kraju, odločilno prednost pred ostalimi vasmi v okolici. Vasico s kakimi tremi ali štirimi kmetijami je v 15. stoletju postavila na pot, ki je jo je v naslednjih stoletjih spremenila v sedež duhovnije, župnije, lokalne šole, pošte, občine, krajevne skupnosti, skratka v lokalno cerkveno, upravno in kulturno središče vasi zahodne Tuhinjske doline.
Zanimivo je, da se v nobeni od doslej znanih srednjeveških omemb na Selih ne omenja cerkev sv. Neže. Če ne gre za naključje, lahko sklepamo, da je prva cerkev res nastala verjetno v 15. stoletju in ne prej. Konec srednjega veka je bil čas pospešene gradnje in obnove cerkva. Tudi v naši okolici so jih kar nekaj zgradili, obnovili ali povečali s sodelovanjem kamniške stavbarske delavnice. Ta je v 15. stoletju doživljala svoj vrhunec. Gradnja nove cerkve bi torej ne bila nemogoča.
Prva doslej znana omemba selske cerkve je v popisu cerkvenih dragocenosti iz leta 1526. Najdemo jo v popisu dragocenosti68, ki so jih tega leta, na ukaz deželnih oblasti, pobrali po cerkvah, da bi jih prekovali v denar, s katerim so plačali obrambo proti Turkom. V popisu je navedeno, da so na Selih našli le bakren kelih, ki pa ga niso vzeli. Da je bila selska cerkev s cerkvenim posodjem skromno založena, lahko priča od dveh stvareh: namreč, da ima zgodba o tem, da so na Selih v času turške nevarnosti skrili zlate cerkvene predmete korenine v resničnem dogodku, ali pa, da je bila cerkev leta 1526 mlada ustanova, ki še ni bila deležna kakega omembe vrednega darila. Če primerjamo selski bakreni kelih s tem, kar je komisija, ki je zbirala predmete, našla po okoliških cerkvah, vidimo, da je bila tukajšnja cerkev res sumljivo skromno založena. Pri sv. Tomažu na Lokah so npr. vzeli 5 renskih goldinarjev in 1 kelih v teži 9,5 lota, pri sv. Doroteji v Kostanju kelih v teži 17,5 lota, pri sv. Martinu v Šmartnem 2 keliha (25 lotov in 14,5 lota), pri sv. Nikolaju na Gori 16 renskih goldinarjev, pri sv. Vidu nad Tuhinjem 2 renska goldinarja, v farni cerkvi Marijinega vnebovzetja v Tuhinju pa 1 srebrno monštranco in kar 5 kelihov v teži 97 lotov.69 Popis na več mestih posebej navaja, če gre za pozlačene, zlate ali bakrene predmete, zato smemo sklepati, da je šlo v vseh primerih vzetih cerkvenih posod za srebro in ne zlato, razen v primeru renskih goldinarjev, ki so bili v resnici pravi zlatniki, težki med 3,4 in 3,8 grama. Cerkvenih posod iz masivnega zlata ni zaslediti niti pri pomembnejših cerkvah na našem območju, kot so bile v Kamniku, Mekinjah ali Komendi. Odvzem predmetov ni bil prisilen, saj so cerkvene oblasti nanj pristale in pri njem sodelovale. Obramba proti turški nevarnosti je bila stvar preživetja cele dežele, zaradi česar so k njej prispevali vsi stanovi in inštitucije. Sklepamo lahko, da so leta 1526 cerkvam v Tuhinjski dolini za boj proti Turkom vzeli 2,73 kg srebra in 21 zlatih goldinarjev v teži do 79,8 g.
Druga omemba selske cerkve prihaja iz Slave vojvodine Kranjske (1689), v kateri Janez Vajkard Valvasor (1641-1693) cerkev opisuje med podružnicami šmartinske fare. O njej na kratko pravi, da ima cerkev »zu Selich« tri oltarje in sicer sv. Neže, sv. Janeza (najbrž napaka!) in sv. Florijana, ter da žegnanje pri tej cerkvi pride na drugo nedeljo po sv. Jakobu (goduje 25. julija), torej podobno kot danes, ko se obletnica posvetitve sedanje cerkve praznuje na prvo nedeljo v avgustu.

Omemba cerkve sv. Neže na Selih v Valvasorjevi Slavi vojvodine Kranjske iz leta 1689. Omenja jo v drugi knjigi, na strani 772, med opisom podružnic šmartinske fare. Vir:www.dlib.si
Število omemb se poveča v 18. stoletju, predvsem zaradi kroniške vestnosti Kamničana Franca Mihaela Paglovca (1679-1759), ki je bil od leta 1705 pa do smrti župnik v Šmartnem v Tuhinju. V njegovo duhovnijo je spadalo območje Sel, do Rožiškega grabna. V Paglovčevem času je cerkev, do tedaj verjetno še povsem srednjeveška, doživela obsežno prezidavo. V letih 1713-1714 so ji prizidali zvonik, leta 1720 so poglobili cerkveno ladjo, 1722 pa jo še podaljšali in ji namestili kasetiran strop, katerega so kupili od mekinjske cerkve. Leta 1728 so postavili polovico obzidja okrog cerkve. 1739 je Luka Dimitz v Ljubljani ulil 2 nova zvonova, ki sta se pridružila zvonu iz leta 1704. Leta 1741 so v cerkvi postavili nov stranski oltar sv. Marije Magdalene, ki je bil kasneje tudi pozlačen. V glavnem oltarju, je bil kip sv. Neže, pod njim pa kip Žalostne Matere božje, verjetno isti, ki je danes na sprednji stranski steni, nasproti prižnice. Tako spremenjena cerkev je leta 1793 postala sedež duhovnije, dobila lastnega duhovnika in vstopila v svoje zadnje obdobje, ki je trajalo do leta 1859.
Stara selska cerkev ni bila v času svojega obstoja nikoli upodobljena na sliki ali risbi, zato se postavlja vprašanje, kakšen je bil njen videz?

Slika stare selske cerkve, ki jo je naslikal Franc Pustavrh (1827-1871), ki je kot duhovnik v letih 1867-1871 služboval na Selih. Čeprav je slika datirana v leto 1836, podrobnejša analiza kaže, da je skoraj gotovo nastala precej kasneje, zelo mogoče celo v času, ko je na Selih že stala nova cerkev. Slika, ki jo danes hrani Medobčinski muzej Kamnik, nedvomno prikazuje staro cerkev in ne sedanje. Foto: Medobčinski muzej Kamnik
Pri iskanju odgovora si bomo pomagali še s franciscejsko katastrsko mapo iz leta 1826. Glede na upodobitve tlorisov danes še obstoječih cerkva v tem katastru smemo upravičeno pričakovati, da je kartograf vsaj v glavnih potezah ujel realno stanje tedanje zgradbe.
Cerkveni kompleks je stal na sedanjem mestu, a na manjši površini, saj je bil hrib 4 m višji in zato ploščad s cerkvijo in pokopališčem manjša. Na pokopališče se je prišlo skozi dva vhoda, enega na severni in drugega na jugozahodni strani. Do vhodov je vodilo dvoje stopnic: ene iz jugozahodne smeri, (torej približno iz smeri mežnarije—danes Marijinega kulturnega doma) in druge s severne strani, ki so se pričele nekje na sredini tedanjega cerkvenega griča, ki je bil očitno precej strm. Okrog nje je bilo majhno pokopališče, ki je bilo obzidano, a verjetno zaradi zaščite pred erozijo in ne zaradi obrambnih razlogov. Po slogu je bila stavba v osnovi nedvomno gotska in je verjetno takšna ostala od nastanka v srednjem veku do Paglovčevega časa. Gradbeni posegi v Paglovčevem času, še posebej podaljšanje in nadgraditev ali dograditev zvonika, so ji tudi na zunaj gotovo dali močan baročni pečat, čeprav ne moremo vedeti natančno v kolikšni meri. Stara cerkev je bila usmerjena proti jugu in ne proti severovzhodu kot danes, kar potrjuje tloris v franciscejski katastrski mapi. Zvonik je bil, znova sodeč po katastrski mapi, najverjetneje nekje na sredini vzhodne zunanje stene. Južneje na isti strani, med zvonikom in prezbiterijem, je bil morda stranski vhod.
Glavni vhod v cerkev je bil najverjetneje na severni strani, kjer bi bila na katastrski mapi lahko nakazana vhodna lopa.

Območje selske župnijske cerkve na grafični poli Franciscejskega katastra, ki prikazuje stanje leta 1826. Vir: https://maps.arcanum.com/.
Proti sredini 19. stoletja je postalo jasno, da cerkev in pokopališče ne zadostujeta več potrebam cerkvenega območja, ki se je z ustanovitvijo duhovnije leta 1793 povečalo še za Rožično, Markovo in Studenca. V času Matevža Ravnikarja–Poženčana (1802-1864), ki je na Selih služboval v letih 1842-1855, so popravili in na novo pokrili z opeko župnišče, ki je bilo dotlej krito s skodlami. Leto dni kasneje so na novo pozidali in z opeko pokrili mežnarijo, ki je bila dotlej lesena. Predvsem pa so leta 1849 pokopališče, ki je bilo prej okrog cerkve, prestavili na sedanje mesto pod cerkvenim hribom.
Leta 1856 je Ravnikarja na čelu selske duhovnije nasledil Blaž Artel (1822-1893), ki se je kmalu po svojem prihodu, odločil za gradnjo nove cerkve. S pripravami so pričeli leta 1858: zgornje vasi fare so pripravile apnenice za apno, v Srednji vasi se je žgala opeka, s Sel (Šuštarjev grič) in Znojil se je dovažalo kamenje. Leta 1859 so že pozimi znižali grič pri stari cerkvi, ki so jo v postu, po tihi nedelji, podrli. Služba božja se je v času gradnje cerkve vršila v današnji mrliški vežici na pokopališču. 8. maja 1859 je bil blagoslovljen vogelni kamen za novo cerkev. Temelji nove cerkve so povsod na brusniku, le na severozahodni strani je bilo potrebno kopati globlje. Cerkev je rasla zelo hitro, saj so ostrešje cerkve in zvonika lahko postavili že jeseni istega leta. Leta 1860 so cerkev obokali, naredili in zgladili omete. Na zahvalno nedeljo 1860 je kamniški dekan Janez Fink cerkev že blagoslovil, da se je v njej smelo opravljati bogoslužje. Za notranjo opreme cerkve se je Artel za pomoč obrnil k cesarju Ferdinandu v Prago. od koder je 12. februarja 1861 prejel 400 goldinarjev. Cerkev je slovesno, ob asistenci 17 duhovnikov, posvetil ljubljanski knezoškof dr. Jernej Vidmar (1802-1883) na nedeljo 4. avgusta 1861. Ob posvetitvi cerkev še ni imela dokončanih stranskih oltarjev, klopi in orgel. O slavnostnem dogodku je poročal tedanji katoliški list Zgodnja Danica.

Primerjava tlorisev stare in sedanje župnijskeg cerkve sv. Neže na podlagi grafičnih map Franciscejskega katastra (stanje 1826) in Reambulančnega katastra (stanje 1868). Tloris stare cerkve je zarisan z rdečo barvo, sedanje pa s črno.
Glavni oltar v sedanji cerkvi—tako France Stele in župnijska kronika župnika Antona Jamnika—naj bi leta 1861 izdelal Jurij Tavčar iz Idrije, stranska pa Janez Ožbič iz Kamnika.78 Ob restavriranju oltarjev leta 2009, v času župnika Danijela Kaštruna, pa je restavrator Janez Ahčin na rami kipa sv. Katarine v glavnem oltarju našel napis Janeza Janežiča iz znane rezbarske rodbine iz Zaloga pri Cerkljah. Istega leta je bilo Janežičevo ime najdeno tudi pri restavriranju stranski oltarjev. To bi lahko pomenilo, da so vsi trije oltarji delo Janežičeve delavnice.

Glavni oltar selske cerkve. Kipi od leve proti desni: sv. Peter, sv. Katarina, v osrednji niši sv. Neža z mečem in jagnjetom, sv. Lucija in sv. Pavel. Na levi strani zadnji steni vidimo sv. Metoda v nadškofovskem ornatu, na desni strani pa sv. Cirila v oblačilih opata. Prezbiterij je leta 1922 poslikal Anton Jebačin. Foto:Andrej Kotnik |

Južni stranski oltar: na sliki sv. Florijan, levo kip. Sv. Nikolaja in desno sv. Volbenka, v atiki slika sv. Izidorja. Foto: Andrej Kotnik |

Severni stranski oltar: na sliki Devica Marija z Jezusom, na levi sv. Barbara in na desni sv. Uršula, v atiki sv. Notburga. Severni oltar je bil prvotno posvečen sv. Mariji Magdaleni. Prvotno oltarno podobo sv. Marije Magdalene, delo Franca Pustavrha (1827-1871) je leta 1910 s sedanjo preslikal Matija Koželj (1842-1917). Foto: Andrej Kotnik |


Najpomembnejša gradnja po postavitvi cerkve, je bila gradnja prosvetnega doma v času župnika Ivana Tomažiča. Junija leta 1921 so ob birmi ljubljanskega škofa prosili za dovoljenje, da mežnarijo, kjer je bila tudi šola, nadzidajo za eno nadstropje in v njej uredijo društveno dvorano, ki bi služila verskim in prosvetnim organizacijam. Podpisana je bila tudi pogodba, da celotna zgradba ostane cerkvena last. Dom so slovesno predali namenu 22. aprila 1923. Ker se škof Jeglič ni mogel udeležiti blagoslova, je blagoslov opravil kanonik Alojzij Snoj.84 V prosvetnem domu so pred 2. svetovno vojno potekala številna izobraževanja s praktično uporabno vsebino, kulturni nastopi, razstave in gospodinjski tečaji. V njem je bila tudi društvena knjižnica, ki je štela ok. 280 knjig in bila naročena na 15 časopisov.

Društveni dom na Selih v 20. letih 20. stoletja. Na razglednici vidimo tudi dve mladi lipi, ki stojita pred cerkvijo še danes. Razglednica iz domoznanske zbirke Knjižnice Franceta Balantiča Kamnik, RAZ-TDM-7.
Med vojno je kulturno življenje v domu zamrlo. Dne 17. februarja 1945 so partizani požgali kulturni dom z mežnarijo in župnišče. Cerkev je tej usodi ušla, ker so imeli na cerkvenem podstrešju skrivališče. Po vojni so dom župljani za silo pokrili in zavarovali z deskami, da so ustavili propadanje zidov. Leta 1962 je bil podržavljen z namenom, da bi služil lokalni organizaciji Socialistične zveze delovnega ljudstva. Kulturni dom je bil vrnjen selski župniji 1994.